6 sfaturi pentru un somn mai odihnitor, de la Matt Walker

in Ghid Practic Casa

Nu mai este un secret - traim timpuri care se misca mult prea rapid - si, de cele mai multe ori, ca sa "avem timp de toate", taiem din activitatile care nu par importante. De exemplu, somnul - e mult mai usor sa dormim 4 ore pe noapte ca sa putem lucra mai mult, decat sa ne taiem din timpul petrecut... pe social media, de exemplu.

Sfaturi somn odihnitor

Sursa foto

In realitate, acest lucru nu face decat sa ne compromita sanatatea generala. Dr. Matt Walker este specialist in somn si autorul bestseller-ului "Despre somn", recomandat de The New York Times. Pentru ca si noi credem in valoarea somnului pentru calitatea muncii, am pus laolata 6 sfaturi pentru un somn odihnitor de la Matt Walker:

1. Gaseste o rutina

Ceasul intern al corpului tau are un anumit ciclu de trezire-somn. Sa mergi la culcare tarziu intr-o seara si mai devreme in urmatoarea - adica sa fii inconsistent - nu face decat sa iti dea peste cap ritmul circadian. Daca gasesti o rutina potrivita pentru tine - adica sa pui capul pe perna in fiecare seara la aceeasi ora si sa te trezesti zilnic la aceeasi ora (da, chiar si in weekend) - corpul tau nu va mai fi confuz.

Si se va bucura cum trebuie de somn, iar tu te vei trezi cu adevarat odihnit. Deci, asigura-te ca te invelesti cu o pilota calduroasa la aceeasi ora in fiecare seara, si nu intr-o seara la 21, iar in urmatoarea la 3 dimineata.

2. Renunta la sportul de seara

Desi sportul e un mod minunat prin a ne mentine sanatosi si in forma, seara nu este intocmai indicat sa te bucuri de o sesiune de cardio sau antrenamente cu greutati. Iar acest lucru se intampla din doua motive: daca faci sport seara, cel mai probabil in dimineata urmatoare vei fi lipsit de energie. Iar daca faci sport seara, somnul nu va fi odihnitor, pentru ca creierul tau ramane in permanenta conectat, stimulat, ii va fi mult mai dificil sa se puna pe pauza.

3. Redu consumul de cafea si nicotina

Cafeina te impiedica sa dormi - nu mai e o noutate. Totusi, cei care beau cafea de multa vreme stiu ca, de la un punct, aceasta pare ca nu isi mai face efectul si tot reusesc sa doarma (chiar daca beau o cafea la ora 19, de exemplu).

Si asta e adevarat - chiar daca reusesti sa adormi si cu cafea, asta nu inseamna ca somnul tau e odihnitor: cel mai probabil, vei dormi cu intreruperi sau te vei trezi cu dureri de cap. Nicotina este si ea un stimulent pentru creier, iar daca fumezi inainte de culcare, iti va fi imposibil sa atingi faza de somn profund.

4. Elibereaza-ti camera

Nu iti sugeram sa renunti la mobilier si sa ramai doar cu saltele de pat, nicidecum: insa iti sugeram sa conturezi un dormitor cat mai rupt din... pesterile preistorice. Adica racoros, intunecat si cel mai important: fara gadgeturi.

Scoate din camera televizorul, laptopul si lasa-ti si telefonul deoparte cu cel putin 30 de minute inainte de somn. Si stim ca trebuie sa iti pui alarma de dimineata - insa alege un ceas clasic, desteptator, sau un ceas inteligent care sa te trezeasca si renunta la alarma de pe telefon.

5. Nu sta prea mult in pat

Daca ai probleme in a adormi, cel mai rau lucru pe care l-ai putea face este sa stai in continuare in pat: sa astepti sa te fure somnul vreme de cateva ore pana ce, in final, se intampla nu este o strategie buna de somn, pentru ca te poate face anxios. Daca in 25, 30 de minute nu reusesti sa adormi, ridica-te din pat: fa cativa pasi, bea un pahar cu apa, fa ceva relaxant si du-te in pat doar atunci cand te simti obosit.

Speram ca citesti acest articol seara si ca ti-a furat... cel putin un cascat. In orice caz, somnul este unul dintre aliatii nostri de nadejde: pentru o viata sanatoasa, eficienta, in care sa dam randament, nu e suficient sa mancam sanatos si sa facem sport. Avem nevoie si de somn de calitate.

Afla noutati! Aboneaza-te la Newsletter
Copertine, parasolare

Arta gradinaritului

Articole recomandate

Produse de la parteneri

Va invitam sa dati 'Like' paginii noastre de Facebook
pentru a afla zilnic noutati interesante. Va multumim!