"Ne mai lasa Uniunea Europeana sa bem apa din fantana?" - Adevar si mit despre reglementarile UE si legislatia romaneasca privind apa

in Legislatie

Material oferit de Societatea Civila de Avocati Ionescu & Novac, prin parteneriatul cu CaseSiGradini.ro.

In ultima perioada, spatiul public a fost inundat de discutii privind o presupusa interdictie impusa de Uniunea Europeana asupra utilizarii apei din fantanile aflate pe terenurile proprii. Ce este realitate si ce este doar o interpretare eronata sau chiar o manipulare? Acest articol isi propune sa clarifice situatia, analizand sursele oficiale si implicatiile unei asemenea masuri.

Apa fantana Uniunea Europeana

Ce reglementeaza Uniunea Europeana cu privire la apa?

Principala reglementare a Uniunii Europene in domeniul apelor este Directiva Cadru privind Apa (2000/60/CE). Aceasta stabileste un cadru unitar pentru protectia si gestionarea durabila a apelor de suprafata, a apelor subterane si a apelor costiere.

Directiva Cadru privind Apa (2000/60/CE) este in vigoare si complet implementata la nivelul Uniunii Europene, inclusiv in Romania. A fost adoptata in anul 2000 si este una dintre cele mai importante reglementari europene in domeniul mediului, avand ca obiectiv principal protectia si gestionarea durabila a resurselor de apa

Directiva NU este noua, ci perceptia asupra ei a fost recent alimentata de dezinformare, interpretari eronate si un context legislativ si politic tensionat in Romania. Asadar, actualitatea subiectului este indusa artificial, dar se bazeaza pe cateva elemente reale recente.

Scopul directivei este unul clar: asigurarea unei bune stari ecologice a apelor si protejarea sanatatii publice. Directiva nu interzice, in niciun moment, folosirea apei din fantanile proprii. Ea impune, in schimb, ca fiecare stat membru sa adopte masuri prin care sa evite poluarea, sa asigure calitatea apei destinate consumului uman si sa monitorizeze starea resurselor de apa in mod sistematic.

Cu alte cuvinte, Directiva Cadru nu limiteaza accesul cetatenilor la apa, ci reglementeaza modul in care statele trebuie sa protejeze aceasta resursa. Regula europeana se aplica prin legislatia nationala, iar fiecare stat are libertatea de a adapta masurile, cu conditia sa respecte obiectivele generale ale directivei.

Pe langa Directiva Cadru privind Apa (2000/60/CE), care stabileste un cadru general de protectie si gestionare durabila a corpurilor de apa, UE reglementeaza in mod specific apa destinata consumului uman prin:

  1. Directiva 98/83/CE privind calitatea apei destinate consumului uman (abrogata la 12 ianuarie 2023) - primul cadru de stabilire a parametrilor de calitate si a obligatiilor de monitorizare si control in privinta apei potabile.
  2. Directiva (UE) 2020/2184 - in vigoare din 12 ianuarie 2021, aceasta inlocuieste 98/83/CE si pune in prim-plan:
    • Aplicarea unei abordari bazate pe risc, prin planuri de siguranta a apei care acopera intreg lantul captare-distributie;
    • Parametri actualizati, incluzand substante emergente (microplastici, perturbatori endocrini, PFAS etc.) si revizuirea periodica a anexelor cu limite de parametri;
    • Exceptii clare: fantanile private cu un debit mediu < 10 mc/zi sau deservind < 50 persoane nu intra obligatoriu sub incidenta Directivei, desi pot fi supuse reglementarilor nationale de monitorizare;
    • Transparenta si informare: furnizorii de apa mari trebuie sa publice date despre pierderile de apa si energia consumata, iar autoritatile sa raporteze publicului calitatea apei la intervale regulate (cel mult la 3 ani);
    • Termene de implementare: transpunere in legislatiile nationale pana la 12 ianuarie 2023, aplicarea noilor cerinte de monitorizare pana in 2026 si atingerea obiectivelor finale pana in 2029.

Ce spune legislatia romana?

In Romania, principalul act normativ care reglementeaza domeniul apei este Legea Apelor nr. 107/1996, o lege existenta cu mult inainte de aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. Aceasta a fost actualizata in timp pentru a reflecta cerintele europene, dar a ramas fidela principiului ca resursele de apa sunt bunuri de interes public si pot fi folosite liber pentru uz personal, cu conditia respectarii normelor de protectie a mediului.

Directiva (UE) 2020/2184 privind calitatea apei destinate consumului uman a fost transpusa in Romania astfel:

  1. Ordonanta de Urgenta nr. 7 din 18 ianuarie 2023 - "privind calitatea apei destinate consumului uman" transpune in dreptul intern dispozitiile Directivei 2020/2184/CE, definind parametrii de calitate, abordarea pe baza de risc, exceptiile (sisteme <10 mc/zi sau <50 persoane) si obligatiile de informare si transparenta ale furnizorilor.
  2. Legea nr. 96/2024 pentru aprobarea OUG 7/2023 - ridica OUG 7/2023 la rang de lege, consolidand obligatiile autoritatilor publice (DSP, Apele Romane) si ale operatorilor de apa privind monitorizarea, raportarea si comunicarea rezultatelor catre consumatori.
  3. Hotararea Guvernului nr. 971/2023 - aproba "Normele de supraveghere, monitorizare si inspectie sanitara a calitatii apei potabile", detaliind frecventa controalelor, metodologia analizelor si procedura de autorizare sanitara a captarilor (inclusiv a fantanilor individuale, in cazul in care statul alege sa extinda controalele asupra acestora).
  4. Norme tehnice si procedurale - Ordinul comun al ministrilor sanatatii si mediului si Instructiuni ale DSP, in curs de actualizare, detaliaza aplicarea practica a organelor de control si laboratoarelor acreditate.

In baza cadrului legal actual din Romania - in special Ordonanta de Urgenta nr. 7/2023 si HG nr. 971/2023 nu exista nicio "interdictie generala" prin care sa se opreasca complet consumul de apa din fantani proprii. Apa de fantana ramane o sursa legala de apa destinata consumului uman, indiferent daca este folosita pentru baut, gatit sau alte nevoi casnice.

Conform Directivei 2020/2184, sistemele care produc in medie <10 mc/zi sau deservesc <50 persoane sunt exceptate de la o parte din obligatiile stricte de monitorizare impuse furnizorilor mari de apa. Romania a preluat aceasta limita in OUG 7/2023, dar a adaugat cerinta notificarii si analizelor periodice pentru toate captarile de apa subterana, indiferent de volum. Astfel, fantanile casnice "nu sunt interzise", dar nici "necontrolate".

Totodata, conform HG 971/2023, proprietarii de fantani au o serie de obligatii minime, printre care:

  • Sa transmita Directiei de Sanatate Publica notificarea existentei fantanii ca sursa de apa potabila.
  • Sa efectueze analize sanitare si chimice la intervalele stabilite de DSP (de regula anual pentru parametrii microbiologici, o data la 3-5 ani pentru cei chimici) si sa pastreze rezultatele.
  • In cazul in care analizele arata abatere de la parametrii de calitate (de ex. coliformi fecali, nitriti, metale grele), trebuie luate masuri de remediere inainte de consum.
  • Este necesara delimitarea si imprejmuirea fantanii pentru a evita contaminarea cu apelor de suprafata, substante agricole sau deversari accidentale. Acest lucru face parte din planul de siguranta a apei cerut de principiul bazat pe risc din Directiva 2020/2184.

De unde apar confuziile?

Confuziile si miturile apar din mai multe cauze, adesea suprapuse. In primul rand, multe dintre regulile europene sunt tehnice, formulate in limbaj administrativ sau juridic. Termeni precum "folosinta speciala" sau "autorizare de gospodarire" nu sunt intotdeauna usor de inteles pentru publicul larg.

Apoi, unele persoane fac confuzii intre situatiile in care se impun restrictii reale - cum sunt zonele de protectie sanitara pentru sursele de apa potabila - si utilizarile uzuale din gospodarii, care nu sunt reglementate in mod restrictiv. Din pacate, aceste neintelegeri sunt amplificate de videoclipuri virale sau postari care exploateaza emotia si neincrederea in institutii, prezentand drept "interdictii" ceea ce sunt, de fapt, masuri rezonabile de protectie a mediului.

In plus, lipsa unei informari oficiale constante si clare contribuie la perpetuarea acestor mituri. In timp ce oamenii citesc mai des postari pe retelele sociale decat texte legislative sau comunicate ale autoritatilor, spatiul pentru interpretari gresite ramane larg deschis.

Dreptul la apa este considerat un drept fundamental al omului, recunoscut la nivel international de catre Organizatia Natiunilor Unite si sustinut de Uniunea Europeana. Constitutia Romaniei, de asemenea, garanteaza dreptul la un mediu sanatos, care include implicit accesul la resurse naturale esentiale.

In practica, acest drept presupune ca niciun stat si nicio institutie, europeana sau nationala, sa nu poata restrictiona accesul rezonabil la apa pentru necesitatile vitale ale omului. Cu toate acestea, dreptul la apa nu inseamna si dreptul de a consuma apa contaminata, sau de a folosi apa fara discernamant, in detrimentul altora sau al mediului.

Protectia acestui drept presupune, asadar, si o responsabilitate colectiva: de a proteja resursele, de a preveni poluarea, de a limita risipa si de a gestiona inteligent sursele de apa. Aici intervine rolul statelor si al Uniunii Europene: nu sa interzica, ci sa asigure un cadru in care apa sa ramana accesibila si sigura pe termen lung.

Ce poate si ce nu poate impune Uniunea Europeana?

Pentru a fi foarte clar: Uniunea Europeana nu poate impune interdictii directe cetatenilor asupra apei din fantana, nici nu poate dicta modul exact in care fiecare gospodarie trebuie sa-si administreze resursele.

Ceea ce poate face - si face, prin Directiva Cadru - este sa impuna statelor membre obligatia de a:

  • proteja calitatea apelor;
  • evita deteriorarea corpurilor de apa;
  • reglementa extractiile mari;
  • delimiteze zone de protectie pentru apa potabila;
  • implementeze planuri de gestionare a bazinelor hidrografice;
  • sanctioneze poluarea si folosirea abuziva a apei.
    • Aceste masuri se adreseaza in primul rand autoritatilor, nu cetatenilor individuali. In situatii exceptionale - cum ar fi seceta extrema sau contaminarea unei surse locale - statele pot decide impunerea temporara a unor restrictii, dar acestea trebuie sa fie justificate, proportionale si comunicate publicului.

      Concluzie: intre responsabilitate, drept si dezinformare

      Uniunea Europeana nu ne interzice sa folosim apa din fantani. Nici statul roman nu o face. Accesul la apa pentru nevoile personale este un drept garantat. Ceea ce se reglementeaza - in mod rezonabil - sunt utilizarile comerciale sau industriale ale apei, acolo unde este nevoie de echilibru intre dezvoltare si protejarea mediului.

      Este esential sa fim vigilenti, dar si informati. Emotia e fireasca atunci cand ni se pare ca ni se ia ceva esential. Dar responsabilitatea noastra, ca cetateni si ca membri ai unei comunitati, este sa verificam, sa intelegem si sa ne informam corect.

      Apa este viata. Iar viata, intr-o lume complexa, are nevoie de reguli clare si aplicate cu bun-simt. Nu pentru a ne limita, ci pentru a ne proteja.

      Surse juridice si oficiale:

      • Directiva Cadru privind Apa (2000/60/CE) - Comisia Europeana
      • Legea Apelor nr. 107/1996 - Monitorul Oficial sau http://legislatie.just.ro
      • Administratia Nationala Apele Romane - www.rowater.ro
      • Ministerul Sanatatii - www.ms.ro
      • Planurile de Management ale Bazinelor Hidrografice - disponibile pe site-urile administratiilor teritoriale

      Sursa foto: Imagine generata cu Copilot de la Microsoft

Autor: Avocat Novac Laura Adina

Sursa: Societatea Civila de Avocati Ionescu & Novac

Afla noutati! Aboneaza-te la Newsletter
Copertine, parasolare

Gresie Italia, ceramica, cofraje

Lemn compozit

Articole recomandate

Va invitam sa dati 'Like' paginii noastre de Facebook
pentru a afla zilnic noutati interesante. Va multumim!